Jak začít cvičit a vytrvat? Najděte si, co vás baví, a nepřepalte začátek

Text: Renata Pavlíčková

„Začít sportovat a zhubnout“, to je kromě „přestat kouřit“ jednoznačně nejčastější (nejen) novoroční předsevzetí. Důvody, proč to nejde, se vždycky snadno najdou. Tady je naopak několik rad z praxe, co a jak dělat, aby to šlo.

Proč je pro někoho pohyb životní nutností, radostí a pro jiného utrpením, kterému by bylo nejlepší se vyhnout? To má jistě mnoho příčin: založení člověka, výchova, příklady v rodině a okolí, hodnotový systém, zdravotní stav atd. Nebudeme přesvědčovat přesvědčené, ale pokusíme se inspirovat ty, kteří potřebují jenom trošku popostrčit…

  • Zamyslete se nad tím, která pohybová aktivita by vás mohla bavit. Raději venku nebo uvnitř? V kolektivu či sám/a?
  • Pokud jste se opravdu dlouho nehýbali či máte zdravotní problémy, konzultujte své odhodlání s lékařem.
  • Zkoušejte, vybírejte, ale s rozumem, hlavně se na první pokus nezničte.
  • Možná Vás první sportování nadchne, ale nečekejte, že se stejným nadšením půjdete znovu a znovu. Překonejte nechuť a jděte, každá hodina má přece jenom 60 minut a ty rychle utečou.
  • VYDRŽTE! Za krátký čas uvidíte výsledky a bude to lepší a lepší!

Trošku jsme vyzpovídali ženy, které to „dávají“ s přehledem, vybraly si jako základ skupinová cvičení ve Studiu Fit & Relax Lady v Říčanech a život bez pohybu si nedovedou představit.

Zjistili jsme, že:

Nejčastější frekvence cvičení je 2 hodiny týdně, výjimkou není ani 3-4 hodiny, naopak 1 hodinu týdně neuvedla žádná klientka.

Co se týká formy, vede kombinace aerobního cvičení a posilování. Mladší ženy preferují spíše dynamické formy pohybu, s věkem pak přibývá důraz na protahovací a relaxační cvičení. Většina žen také uváděla jako oblíbenou pohybovou činnost chození venku.

Asi nejvíce nás zajímala odpověď na otázku „Co Vám sportování/cvičení přináší?“

Odpovědi pak byly více než optimistické a mohou být poselstvím právě pro ty, kterým je tento článek věnován – pro ženy i muže, kteří už s tím nedostatkem pohybu hodlají opravdu něco udělat. Osloveným ženám přináší pravidelné cvičení a sportovní aktivity tyto benefity:

„Radost, dobrý pocit, uvolnění, relax, protažení a posílení celého těla, udržování a zlepšování kondice, energii…“

Několik zkušeností i rad přidala majitelka Studia Pavla Filipová:
„Důležité je najít si takové lekce, které člověka opravdu baví. A to každý nejlépe zjistí, když jich vyzkouší více. Často si také klienti oblíbí konkrétního lektora či lektorku, prostě jim lidsky sednou a dokáží je správně vyburcovat. Výhoda dnešních moderních fit center je, že nabídka je opravdu různorodá, lekce i časy se dají kombinovat, výběr přizpůsobit současnému stavu fyzickému i psychickému. Doporučuji každému vyzkoušet nejen cvičení, ale všímat si i prostředí a atmosféry studia či centra. Několikrát zkuste a pak se rozhodujte.“