Recept na obezitu dětí? Vytvořit návyk na pohyb

 text: Renata Malinová

 Hodiny denně tráví u tabletů, mobilů a televize místo „lítaním“ venku, k tomu sladké limonády a kalorická smažená jídla. Současná generace dětí tloustne a má zaděláno na vážné zdravotní problémy v dospělosti. Jak to změnit?

 „Děti nám tloustnou především proto, že nemají dostatek pohybu. Nadmíru tráví čas na počítačích a mobilech a nevhodně se stravují,“ shrnuje obezitolog Martin Matoulek, z 3. interní kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze. „Pokud už v dětství nepoznají příjemné prožitky spojené s pohybem, v pozdějším věku bude velký problém je rozhýbat,“ apeluje na rodiče.

 Podle něj se fyzická zdatnost dětí za posledních dvacet let velmi zhoršila.Problém vidí zejména u rodičů, kteří tráví s dětmi pohybovými aktivitami jen velmi málo času. Ať už kvůli pracovnímu vytížení, nebo proto, že sami pohybu neholdují.

V Česku má s nadbytečnými kilogramy problém téměř třetina dětí. A podle zatím posledního celostátního antropologického výzkumu z roku 2001…

  •          bylo mezi dětmi ve věku 6 až 11 let již téměř 9 % chlapců a 8,5 % dívek s nadváhou
  •          obezitou dokonce trpělo téměř 7 % chlapců a 6 % dívek
  •          zhruba třetina obézních dětí předškolního věku a polovina obézních školáků zůstává obézní i v dospělosti

 Prevence? Hlavně pohyb

Odborníci upozorňují, že i když má dítě kilogramy navíc, nemělo by držet dietu v pravém slova smyslu. Rodiče by měli stravování dítěte zkonzultovat s nutriční terapeutkou a pak dbát na dodržování doporučených změn v jídelníčku.

Místo sladkých limonád naučte děti pít vodu, případně jim zpočátku dávejte vodu se sirupem, jehož množství postupně snižujte.

Základním prvkem prevence nadváhy a obezity je však pravidelný pohyb, který vede ke snížení množství tělesného tuku. Navíc zlepšuje fyzickou zdatnost, posiluje sebevědomí a vylepšuje sociální vztahy s vrstevníky.

Jak na to:

  •          Děti bez rozdílu věku učte chodit co nejvíce pěšky.
  •          Od útlého věku u nich pěstujte návyk na pohyb jako na něco přirozeného.
  •          Již v předškolním věku veďte dítě ke sportu venku – k jízdě na kole, bruslení, lyžování.
  •          Můžete také navštěvovat cvičení pro rodiče s dětmi či třeba kurzy plavání.
  •          Mezi 5. a 7. rokem je ideální čas na výběr konkrétní pravidelné sportovní aktivity, která bude dítě bavit.

 

VoZP rodičům dlouhodobě pomáhá motivovat děti ke sportování finančními příspěvky na podporu pohybu. Pro příští rok připravila samostatný program s názvem Pohyb, kde jsou všechny možnosti přehledně shrnuty (podrobně na str. 21).

 Dědičnost také, ale …

„Přibližně 50 procent naší postavy je kódováno geny. Ale z další poloviny si za to, jak vypadáme, můžeme sami,“ zdůrazňuje obezitolog Martin Matoulek. Rodičům zároveň vzkazuje, že dítě má nejen jejich geny, ale přejímá i jejich stravovací a pohybové návyky. „Pokud rodiče sami nedbají o zdravý životní styl a nevěnují se pohybu, většinou k tomu nevedou ani své dítě a to je velká chyba,“ konstatuje. Pokud se to týká i vás, zapracujte co nejdřív na změně. Uvědomte si, že čím dřív začne mít dítě nadváhu, tím větší je pravděpodobnost, že jej hmotnost bude trápit celý život.

 Příčiny nadváhy a obezity:                                                                              

  •          Nepoměr mezi energetickým příjmem a výdejem
  •          Nedostatek pravidelného pohybu a špatná fyzická kondice
  •          Přejídání a nevhodný jídelníček
  •          Genetická výbava

Kritický věk? Kolem puberty

V obecné rovině lze také říci, že u dětí a mladistvých se trápení s přebytečnými kilogramy značně podepisuje na jejich citlivé psychice. Obézní děti jsou často vyčleňovány z kolektivů, bývají terčem posměchu, a dokonce i šikany. Samy se bojí znemožnění a vyhýbají se hodinám tělocviku, bazénům a koupalištím. A začarovaný kruh se uzavírá tím, že psychické potíže kompenzují nevhodným jídlem a pitím.

 Zvláštní kategorii pak představují mladé dívky, u nichž se odborníci setkávají s opakovanými jo-jo efekty v důsledku držení různých diet. „V dnešní populaci máme už kolem 18 let téměř 20 procent dívek s podváhou, z nichž více než polovina skončí v budoucnu s nadváhou a obezitou,“ varuje lékař Martin Matoulek.

 A jaké jsou nejčastější zdravotní komplikace nadváhy a obezity v dospělosti?

Více než polovina obézních dospělých trpí vysokým krevním tlakem, který je považován za jeden z rizikových faktorů rozvoje aterosklerózy a kardiovaskulárních onemocnění.

Pro obézní dospělé pacienty je typická i cukrovka 2. typu, jejímž důsledkem bývá například

poškození ledvin či postižení oční sítnice.

Obezita bývá spojena také s ucpáváním cév a nebezpečnými srdečně-cévními příhodami. Častý je i výskyt žlučníkových kamenů a zánět žlučníku


Další informace a doporučení odborníků najdete například na www.obezita.cz.