gluten-free

Proč je Pastee bez lepku?

Protože chceme, aby Pastee nebylo jen pro vybrané skupiny a mohl si je dát kdokoli, zvolili jsme bezlepkové druhy mouk. Jednak proto, že bereme v potaz, že lepku je v dnešní stravě až dost, dále aby Pastee mohli i celiaci či alergici, ale i pro případ, že jste sportovně aktivní a poslední, co bychom chtěli je, abyste se u toho nafoukli a bolelo vás břicho. Kvalitní výrobek není jen o tom, co obsahuje, ale i o tom, co v něm není. :-)

Potraviny obsahující lepek jsme konzumovali vždy. V současné době však konzumujeme i jiné potraviny, které jsme dříve nejedli, a tím zvyšujeme jeho příjem. Jíme podstatně více těstovin, kuskusu, bulguru (což není nic jiného než různé formy pšenice), které navíc vytěsňují naše žitné kvasové chleby za pečivo bílé. Pokud totiž těsto vykyne pomocí kvásku, a ne droždí, tak se část lepku rozloží a díky tomu nám těsto zvláční a nakypří se. Když konzumuje lepku až přespříliš, může nám způsobit zažívací obtíže, které se nakonec mohou přehoupnout až na intoleranci nebo alergii.

S lepkem souvisí i pojem celiakie, což je však už autoimunitní onemocnění (působením lepku dochází ke zplošťování střevních kliček ve střevě, které tvoří prostor, kde se vstřebávají živiny a celiak dříve či později trpí nedostatkem některých živin, protože se jich vstřebá jen málo). Toho se však bát nemusíme, jelikož na její vznik nemá vliv, zda lepek konzumujeme či nikoli. Pokud ji však už máte diagnostikovanou, tak se lepku obloukem vyhněte v jakékoliv podobě i v sebemenším množství.

Na druhou stranu lidí s alergií nebo jen nesnášenlivostí k lepku neustále přibývá - zde povětšinou stačí vyřadit pšenici (tzn. i špaldu, dvounulku nebo kamut), protože v pšenici je lepek nejagresivnější. U těchto osob k žádnému poškození střev nedochází. Četnost obou výše uvedených problémů se udává mezi 1 - 3 % populace. 

Pak jsou tu však ještě momenty, třeba po fyzické zátěži, kdy se zvětšuje tzv. prostupnost střeva. Pak by nám lepek mohl způsobit třeba nadýmání, bolesti břicha nebo průjem. A v neposlední řadě bychom se měli vyvarovat vysoce zpracovaným potravinám (masné, mléčné výrobky, kečup…), kde je část hlavní složky často nahrazena škrobem, třeba právě z lepkových obilovin. Nicméně pokud jsme zdraví, zrovna netrháme rekordy a obecně to s lepkem nepřeháníme, není potřeba se kvalitním výrobkům obsahující lepek vyhýbat. 

autorka článku: Ing. Hana Střítecká, DiS., Ph.D.

Nutriční terapeutka, chemická technoložka, vysokoškolská pedagožka, odborná asistentka UNOB.