IMG-0357

Dnes přinášíme rozhovor se zakladateli společnosti Balanced Nutrition, která na trh přivedla unikátní a zcela novou formu funkčního jídla pro děti i dospělé.
David Studnička a Petr Matějka začali myšlenku nutriční pasty přeměňovat v realitu již v roce 2016. Májí za sebou dlouhou cestu od vývoje, testování, konzultací s odborníky až po mnoho technologických zkoušek. První nutriční pasty se v prodeji objevily o dva roky později. Tím však jejich průkopnická mise neskončila. Neustále vymýšlejí novinky, na které přitahují čím dál více spokojených zákazníků. Zeptali jsme se na jejich začátky i plány do budoucna.

Kdo přišel s nápadem, že budete prodávat funkční jídlo?

David: Byl to výsledek mnoha společných diskuzí na téma vlivu jídla a životního stylu na lidské zdraví. Tento společný koníček nás s Petrem spojuje. Jednak jsme hledali řešení, jak pro nás osobně, jelikož nám nabídka trhu nevyhovovala, zároveň jsme měli chuť pomoci vyřešit stravování dětí, především těch sportujících. Ono totiž když už děti mají to štěstí, že je rodiče ke sportu přivedou, je pak velmi důležité pohlídat přísun dostatku kvalitních živin, aby byl zajištěn jejich zdravý vývoj a zamezilo se zraněním či nemocem. Z vlastního příkladu vím, že nevhodná strava může zásadně ovlivnit sportovní kariéru. Když si pak představíte třeba víkendový turnaj, kde mají děti klidně 5-6 zápasů a stravují se párkem v rohlíku z místního bufetu či sladkostmi z automatu, je zaděláno na malér.

Petr: Musím říct, že mě inspiroval především můj vlastní syn. Miky je hodně akční dítě, neustále jsme někde společně jezdili. Mimo to hrál fotbal, dělal Judo, jezdí rád na kole, a proto jsem často řešil, co mu s sebou zabalit k jídlu. Nechtěl jsem mu mazat chleba, který pak stejně přivezl nedojedený domů, nebo kupovat sušenky, co by sice dojedl, ale kromě velkého množství cukru by mu nic víc nedaly. A tak asi vznikla myšlenka na nutričně vyvážené jídlo, zabalené na cesty, připravené kdykoli použít. Nakonec Miky byl i naším prvním kritikem a podle něj jsme rozhodovali, co by mohlo fungovat. Děti vám upřímně řeknou, co jim chutná a co ne.

Jak jste se dali dohromady?

David: Asi náhoda. Potkali jsme se společně v jiném projektu, díky společným známým. No a pak jsme zjistili, že máme stejný pohled na význam stravy a pohybu na kvalitu života. A pak při společných diskuzí vznikl podnikatelský nápad. Vzhledem k faktu, že jsme za sebou už měli mnohé podnikatelské zkušenosti (byť úplně z jiného odvětví) a máme oba rádi nové výzvy, rychle nás tato nová vize zcela pohltila. A taky jsme vlastně měli štěstí, že jsme na začátku vůbec netušili, jak dlouhá cesta to bude a kolik překážek na ni nás čeká.

Petr: Myslím, že jsme si sedli i povahově. David kouká dopředu a já kolem sebe, abychom něco nepodcenili při cestě za naší podnikatelskou vizí. Takže se dobře doplňujeme. Musíte se na sebe spolehnout a vědět, že do toho dáte maximum, aby to fungovalo. To nejde s každým, proto jsem rád, že si to takhle sedlo.

Co je nutriční pasta?

David: Asi nová kategorie jídla. Vlastně jsme se na začátku s naším výrobkem neuměli nikam zařadit. Takže jsme si sami vymysleli pojem nutriční pasta. Nutriční, protože pro nás každý nový výrobek začíná od jeho nutričních hodnot, tzn. kolik má bílkovin, sacharidů, jednoduchých cukrů atd. Snažíme se o maximální přínos po nutriční stránce s ohledem na cílového zákazníka. A pasta popisuje nejlépe konzistenci našich výrobků. Jsme přesvědčeni, že jídlo se má kousat a ne pít. Pasta je ideální v tom, že vás zasytí, dokonce ji koušete, ale na druhou stranu necítíte pocit těžkosti, jako když si dáte třeba chleba se salámem.

Petr: Ano. U tekutých „jídel“ (pokud se tak dají nazvat) dojde k rychlému zasycení, ale u mě osobně dochází velmi rychle opět k pocitu hladu. Nemluvě o tom, že to ve mě chvíli žbluňká, takže to není úplně komfortní, především když jste někde v pohybu. Já bych nutriční pastu popsal jako komplexní vyvážené jídlo, které si zakládá na obsahu zdraví prospěšných nutrientů a je v praktickém balení, takže ho můžete mít kdykoliv u sebe. Energie a živiny sbalené na cesty. Typicky když letím ze schůzky a vím, že si chci večer ještě zasportovat, takže bych měl něco sníst.

David: A taky nesmíme zapomenout, že dobré jídlo není jen o tom, co obsahuje, ale stejně důležité je, i co v něm naopak není. Proto hlídáme jednoduché cukry a nasycené tuky, kterých je všude kolem nás nadbytek. Nenajdete u nás ani lepek, sóju a zásadně nepřidáváme žádný cukr, pracujeme jen s přirozeně obsaženým cukrem v ovoci. A v neposlední řadě jsme se díky unikátní technologii zpracování vyhnuli i konzervantům, a to i přesto, že Pastee nemusí být v ledničce.

 

pastee5.jpg

Jaké byly začátky?

David: Tak odpověď na tuto otázku je na dlouhé vyprávění někde u piva. Když se podívám zpětně, vůbec jsme v úvodu netušili, do čeho jsme se pustili. Měli jsme vizi a představu, jak jí naplnit a taky představu, kolik nás to bude stát. Stejná zůstala jen vize, ve všem ostatním jsme se ve svých představách mýlili. Když to shrnu měli jsme štěstí, že jsme nevěděli, co všechno nás čeká. Na druhou stranu to bylo a stále je velmi obohacující. Dnes se některým příhodám zpětně smějeme. Ve chvíli, kdy je řešíte, říkáte si: Tak co, tady naše cesta skončí nebo to zvládneme?

Petr: Dnes už naštěstí řešíme navyšování výrobní kapacity, abychom zvládli uspokojit zvyšující se poptávku. A taky nový design sáčků. Přeci jenom jsme věnovali mnoho energie do obsahu sáčku, to pro nás bylo nejdůležitější. A marketing poněkud zaostal za obsahem, tak to musíme dohnat. Ve srovnání, co jsme řešili na začátku, jsou už toto příjemnější starosti.

 Kdo jsou vaši cíloví zákazníci?

David: V prvé řadě je třeba si říci trochu o filozofii našich výrobků. Co se týče stravování obecně, máme v tomto s Petrem stejný postoj. Jednoznačně preferujeme čerstvé suroviny, které si sami připravíte doma, úplně nejlépe když si je před tím vypěstujete na své bio zahrádce, nebo koupíte u prověřeného farmáře. Ale problémem je, že v dnešním rychlém světě na to prostě není vždycky čas. Já osobně mám pravidlo, že minimálně jedno jídlo denně si připravujeme s rodinou doma, dáváme si na něm záležet od surovin až po kulturu stolování. Ale pak je přes den spousta situací, kdy prostě nestíhám. Utočí pak na mě hlad, který ale rozhodně nechci řešit jen bagetou na benzince nebo nějakým fast foodem. Ani z domu připravená krabička není za volantem úplně praktická. Pro tyto chvíle je Pastee. Šáhnu do tašky, baťohu nebo přihrádky auta a čeká mě tam záchrana.

Petr: Přesně tak, jsou dny, kdy nepotřebuji žádnou kapsičku a jsou dny, kdy jsem vděčný za každou, co u sebe najdu. Dle mého názoru lidi často nejí zdravě právě proto, že pod náporem hladu se již rozhodují impulzivně, koupí si nějakou blbost i když většinou tuší, že si příliš neprospěli. Naše malé hříchy se pak sčítají, což se projeví třeba zvyšující se tělesnou hmotností a začnou se objevovat různé zdravotní problémy. A ty rozhodně neprospějí ani naší psychické pohodě. Proto jsme dali do kupy dobré suroviny, které doma většina z nás běžně používá a zpracovali je do super praktického obalu. Výběr surovin, jejich zpracování i nutriční parametry jsme konzultovali s mnoha specialisty, například nutriční složení od počátku konzultujeme a úzce spolupracujeme s Hankou Stříteckou, ředitelkou a odborným garantem spolku Fér potravina.

David: Jsme s Petrem trochu vysazení na marketing typu jídlo z budoucnosti, kompletní náhrada jídla, už jezte nebo pijte jen náš výrobek a nemusíte už vůbec řešit jídlo. Kdepak jídlo by mělo být zejména pestré a zdravé, protože zásadně ovlivňuje naše zdraví a psychickou pohodu a jsme rádi, že i u nás o tom již lidé přemýšlí. Zkratky v tomto směru neexistují. Netvořili jsme Pastee s vizí nahradit pravidelnou vyváženou stravu. Naopak ji má doplnit o praktickou formu, když si to situace žádá.

Petr: Ale zpět k otázce. Našimi zákazníky jsou lidé, kteří o jídle přemýšlí podobně jako my. Pak už je jen třeba vybrat si nutričně přizpůsobenou variantu Pastee podle jejich potřeby. Běžné jídlo na cestách Activ Food, pro ty, co zrovna řeší hmotnost Low Carb verze, na výlet s rodinkou na kolo Smart Energy a konečně pro aktivní děti Activ Kid. Pastee je opravdu pro každého, kdo chce jíst kvalitně, ale nemá na to zrovna čas a prostor. Dobré na hlad i chuť.

Jak plánujete růst?

David: Vše má svůj čas. Nejprve chceme dotáhnout celou produktovou škálu, získat relevantní čísla z prodejů a především to chceme stavět na dlouhodobém partnerství s našimi zákazníky formou věrnostního programu.

Petr: Ruku v ruce s tím navyšovat výrobní kapacity a dále rozvíjet a vylepšovat stávající produktovou řadu. Jezdíme po veletrzích, stále se objevují nové zajímavé suroviny, které nám dávají nové možnosti k inovacím. Jak z pohledu chuti (nové příchutě), tak z pohledu vylepšení nutričního profilu.

David: Máme ještě mnoho výzev, zde v Čechách. Následná expanze bude jen další logický krok. Více zatím neprozradíme.

 

Jak je těžké obstát v konkurenci?

David: Trh potravin a různých doplňků je nekonečný. Bohužel mnoho lidí v ČR ještě neumí vyhodnotit, jaká potravina je pro jeho zdraví přínosná a která nikoliv. Navíc je zde stále mnoho lidí, pro které je nejdůležitější parametr pro výběr cena. A druhým nejdůležitějším parametrem chuť. A zde bohužel stále ještě vítězí přeslazené a přesolené potraviny plné dochucovadel a ztužených tuků. Prostě nutriční gramotnost není v ČR příliš vysoká, lepší se to, ale máme před sebou ještě hodně dlouhou cestu.

Petr: Řekl bych, že problém u nás není konkurence, ale znalosti lidí o zdravé výživě. Takže obstát v konkurenci je boj, protože nemáme výrobek postaven na ceně a velkohubém marketingu, ale na obsahu každého sáčku. To je sice pomalejší cesta, ale z našeho pohledu ta správná. Ale jak říká David, situace se zlepšuje, což vidíme i my na prodejních číslech.

Kde je možné Pastee koupit, s kým spolupracujete?

David: Pastee se výborně chytlo v crossfitových a funkčních gymech, ale i v ordinacích sportovních lékařů a dietologických poradnách.

Petr: Vlastně není problém se domluvit na spolupráci všude, kde se pohybují autority z oblasti sportovní a zdravé výživy. Ti umí Pastee ocenit. Nicméně z našeho pohledu je prodejních míst stále málo. Jejich navýšení je tedy jeden z našich nejbližších cílů. Naštěstí zákazníci si nás umí najít sami a objednat si Pastee přímo na našem webu www.pasteepaste.com, který je sice zatím jen provizorní, ale už pracujeme na novém.

David: Aktuálně třeba domlouváme spolupráci s českým hokejbalem. Tam je dokonce jednání přímo se svazem o speciální edici Pastee pro Mistrovství světa mládeže. Musíme ocenit inovátorský přístup svazu a snahu dopřát svým svěřencům dostatek kvalitních živin, což je především u mladých sportovců pro jejich dlouhodobý rozvoj zcela zásadní.