heart-1776746-1920

Podzimní únava

Podzimní únava a špatná nálada – jak s tím bojovat?

Slunečné letní dny nám pomalu končí a doba světla se začíná zkracovat. Mnozí z nás jedou do práce za tmy a za tmy se také vrací. Začíná podzimní období. Krajina zahalená barevně zbarveným popadaným listím, je sice velmi krásná, ovšem chladné, sychravé počasí, doprovázené nedostatkem slunečních paprsků, na nás může mnohdy působit depresivně. Jistě každý někdy zažil chvíle, kdy nemá na nic náladu ani energii a nejraději by strávil den v posteli. Je to naprosto normální, ovšem ne vždy si uvědomíme, že proti těmto stavům můžeme dosti jednoduše bojovat. Pár rad jak na to, najdete níže. 

 

Nepodceňujte pohyb

Pohyb nám přináší dobrou náladu, protože se při něm uvolňují tzv. hormony „štěstí“ a také adrenalin, který může naši náladu zlepšit. Kdo není úplně sportovní nadšenec, tak se nemusí děsit, postačí i procházka. Dejte si cíl obejít aspoň pár bloků a vždy kousek přidejte, tělo si na to zvykne a vy se začnete těšit na další. :-)

Zajistěte si dostatečný pitný režim

V horkých dnech se na příjem tekutin apeluje, ovšem i v době, kdy zrovna venku není přes 30 stupňů, musíme myslet na to, že naše tělo potřebuje určité množství vody. Bez dostatečného pitného režimu organismus nedokáže pracovat tak jak má, neboť tekutiny potřebuje pro veškeré metabolické procesy. Nejvhodnější je čistá voda a některé druhy čajů. V chladných podzimních dnech vás dobře zahřeje čaj z čerstvého zázvoru, který je velmi zdravý a doplní vám potřebné tekutiny.

Nezanedbávejte dobu spánku

Díky kratším podzimním dnům čerpáme méně energie ze slunce, a proto jsme i více unavení. O to víc je třeba nešidit spánek, jinak se to projeví na našem pracovním výkonu a zdraví. Nedostatek spánku v nás totiž vyvolává špatnou náladu a pak už se to všechno na sebe nabaluje.

Zaměřte se na skladbu jídelníčku

S nástupem chladných dnů máme tendenci jíst vydatnější jídla a také více sladkého. Jelikož se nám nedostává tolik slunečního záření a je chladnější počasí, náš organismus má přirozeně tendenci vyžadovat větší množství energie, aby se s těmito podmínkami vyrovnal. Většinou však saháme po nevhodně zvolených potravinách, které naše tělo ještě více zatíží. Řeč je tu především o jednoduchých rychlých cukrech a nekvalitních tucích.

Měli bychom si vybírat hlavně z potravin, jež mají zahřívací účinky na náš organismus. Mezi ně patří například ryby, maso, teplé polévky, ostřejší koření, rýže, jáhly, sója a ostatní luštěniny, celozrnné potraviny, vejce, kakao, ořechy a semena, česnek, cibule atd. Na rozdíl od teplých letních dnů, kdy se stravujeme spíše lehčími pokrmy, s velkým podílem zeleniny, na podzim bychom měli více dbát na tepelnou úpravu, vhodné je zařadit i silné vývary.

Omezit bychom měli potraviny s ochlazujícím účinkem, mezi které řadíme třeba mléko a mléčné výrobky, brambory, rafinovaný cukr, produkty z bílé mouky, syrovou zeleninu, ovocné šťávy a džusy apod.

Dbát bychom měli na přísun vitaminů a minerálních látek, a to právě pomocí výběru vhodných potravin a doplnit jej například i nějakými potravinovými doplňky.

Podzimní období je pro nás jistou zkouškou, ovšem když se podle počasí zařídíme a budeme dodržovat pár jednoduchých pravidel, nakonec si jej třeba i oblíbíme a budeme si tento čas naopak užívat. Pojďme tedy s nadšením objevovat krásy podzimní krajiny a užívat si tyto dny plnými doušky.

Jako pomocníka pro sestavení kvalitnějšího jídelníčku využijte třeba produkty od našeho partnery It´s my life, na jejichž výživové poradenství můžete uplatnit slevu 50 %!