Vláknina je pro nás velmi důležitá

 

Vlákninu najdeme v ovoci, zelenině, obilovinách a luštěninách. Čím méně opracované tyto potraviny budou, tím více vlákniny získáme. Mělo by to být alespoň 30 g za den. To většina z nás bohužel nesplňuje a přitom, pokud bychom to konzumovali v kusovém, syrovém ovoci a zelenině, kromě vlákniny získáme i spoustu vitamínů. 

Vláknina představuje zcela nebo částečně nestravitelné zbytky potravy. Zpomaluje vyprazdňování žaludku, tedy máte delší dobu pocit nasycení, zároveň i zvětšuje objem stravy, ale nezvyšuje energetickou hodnotu, což je vhodné zejména při redukci tělesné hmotnosti. Dalším příznivým účinkem je snížení hladiny “zlého” cholesterolu v krvi. Ve střevě totiž dochází k vazbě žlučových kyselin na složky vlákniny, a ty pak jsou společně vylučovány stolicí. Tělo pak musí vytvořit nové žlučové kyseliny, právě z cholesterolu, a tím dochází ke snížení jeho hladiny. Funguje tedy jako prevence kardiovaskulárních chorob (aterosklerózy, infarktu…) 

Ta zcela nerozpustná pak zvětšuje např. i objem stolice. Tím působí proti zácpě, podporuje správné vyprazdňování a má příznivý účinek na některá střevní onemocnění (hemoroidy, divertikulitidu) a preventivně působí proti rakovině tlustého střeva, kde dle statistik bohužel celosvětově držíme přední pozice. Nesmíme zapomenout ani na “hodné” bakterie v našich střevech - pro ně je vláknina výživou, pak je označována jako PREBIOTIKA. A pokud uděláme těmto bakteriím dobře a budeme je správně živit, odmění se nám správnou funkčností střev a tím i zvýšením imunity.

autorka článku: Ing. Hana Střítecká, DiS., Ph.D.

Nutriční terapeutka, chemická technoložka, vysokoškolská pedagožka, odborná asistentka UNOB.

Proč je dobré jíst pasty Pastee?

Nutriční pasty Pastee mají v každém sáčku vysoký podíl vlákniny. V jednom sáčku najdete přes 7g vlákniny, což odpovídá zhruba 3 zeleným paprikám, jednomu velkému jablku, nebo 100 g ovesných vloček.